Jak dobrać felgi do auta?
Felgi to element, który wpływa nie tylko na wygląd samochodu, ale także na jego bezpieczeństwo i komfort jazdy. Zanim wybierzesz konkretny model, trzeba zwrócić uwagę na jego parametry techniczne oraz dopasowanie do opon i piasty. Jak więc podejść do tego zadania w praktyce? Podpowiadamy, jak dobrać felgi do samochodu.
Jak dobrać felgę do opony?
Najczęstsze pytanie kierowców odnośnie kół brzmi, jak dobrać felgi do opon, żeby zestaw był bezpieczny i funkcjonalny. Każda szerokość felgi ma określony zakres ogumienia, które można na nią założyć. Na przykład model o szerokości 7 cali pasuje do opon od 195 mm do 225 mm. Jeżeli zastanawiasz się, jak dobrać opony do felg w swoim aucie, możesz sięgnąć do tabel dopasowania publikowanych przez producentów. Znajdziesz w nich zestawienia szerokości ogumienia i odpowiadających mu szerokości felg. Pamiętaj też, że źle dobrane rozmiary prowadzą do nierównomiernego zużycia bieżnika, gorszej przyczepności i większego ryzyka uszkodzeń. Niezależnie od tego, czy chodzi o oponę zimową, czy letnią, sposób dopasowania do felgi jest identyczny. Różnica dotyczy jedynie mieszanki i wzoru bieżnika. Przy okazji warto też pamiętać o odpowiednim rozmiarze wentylu. Jego średnica i rodzaj muszą być dopasowane do felgi, bo inne stosuje się w modelach stalowych, a inne w aluminiowych.
Jak dobrać ET felgi?
Dobór ET decyduje o tym, czy felga zmieści się w nadkolu i nie będzie ocierać o zawieszenie. Jeśli wybierzesz zbyt małe osadzenie, wysunie się ona na zewnątrz i może wystawać poza obrys auta. Z kolei zbyt duże ET spowoduje, że felga schowa się zbyt głęboko i zacznie ocierać o elementy układu hamulcowego. Najlepiej trzymać się wartości fabrycznych, dopuszczalna różnica to zwykle 3-5 mm. W przypadku sportowych modyfikacji stosuje się większe zmiany, ale wymaga to dodatkowych testów. Informację o zalecanym ET znajdziesz w instrukcji auta lub w specjalnych katalogach producentów felg.
Jak dobrać dekielki do felg?
Chcąc dobrać odpowiedni dekielek, trzeba znać średnicę otworu w feldze oraz typ mocowania. Nie wystarczy sugerować się samą marką auta, nawet w obrębie jednej serii felg średnice mogą być różne. Najlepiej zmierzyć otwór suwmiarką albo sprawdzić specyfikację producenta. Dekielki powinny wchodzić lekko na wcisk, bez luzów, bo w czasie jazdy mogą wypaść. Dodatkowo warto upewnić się, że nie wystają one zbyt mocno poza obrys felgi. Dzięki temu piasta jest lepiej chroniona przed wilgocią i brudem.
Jak dobrać pierścienie centrujące do felg aluminiowych?
Pierścień centrujący dobiera się na podstawie dwóch wymiarów — średnicy otworu felgi i średnicy piasty. Na przykład, jeśli felga ma otwór 73,1 mm, a piasta w aucie 66,6 mm, potrzebny będzie pierścień 73,1/66,6. Dzięki temu felga osiada dokładnie na piaście, a nie tylko na śrubach. To bardzo ważne, bo brak tego elementu powoduje bicie koła, szybsze zużycie łożysk i dyskomfort podczas jazdy. Pierścienie mogą być plastikowe albo aluminiowe. Obie opcje są poprawne, o ile wymiary są dobrane precyzyjnie. Montaż jest prosty, pierścień zakłada się na piastę, a następnie mocuje felgę. To niedrogi element, który znacząco poprawia stabilność całego zestawu kół.
Podczas doboru felg liczy się dokładność i znajomość parametrów technicznych. Warto poświęcić chwilę na sprawdzenie danych technicznych, bo prawidłowo dobrany model wpływa nie tylko na wygląd auta, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo na drodze. A jeśli nie jesteś pewien wyboru, najlepiej skonsultować się z fachowcem lub skorzystać z konfiguratora online, który wskaże dopasowane opcje dla Twojego auta.


